מדריך קידום אתרים

איך עובדים מנועי החיפוש?

אם נחשוב על שאלה “מה זה אינטרנט?” אפשר להגיע לתשובה אחת פשוטה: אוסף של עמודים, שמקושרים ביניהם באמצעות לינקים. לינקים מקשרים בין העמודים בתוך האתר, וכן בין העמודים החוצה. ככל שהאתר פופולרי יותר, ישנם יותר ויותר לינקים שמגיעים אליו, בעוד אם האתר חדש, כנראה אף אתר לא מקושר אליו – ואף אחד לא יודע שהוא שם. עדיין.

בתחילת שנות ה-90, כשהאינטרנט הלך והתפתח ויותר ויותר אתרים הגיעו לעולם, היה צורך בדרך נוחה וחכמה להגיע מאתר לאתר. כך נולדו מנועי החיפוש הראשוניים, שמטרתם לגלות, לנתח ולסדר את התוכן של האינטרנט בסדר רלוונטי ככל האפשר. משתמשים היו מקלידים מילות מפתח ומקבלים רשימה של אתרים הקשורים לביטוי שהוכנס. בסוף שנות ה-90 גוגל נכנסה למשחק ובפעם הראשונה השתמשה בלינקים כדרך לדרג אתרים, כך שאתרים מקושרים יגיעו לראש העמוד. במהרה, גוגל תפסה את מקומה כמנוע החיפוש הפופולרי ביותר בזכות איכות תוצאות החיפוש שלה.

מנועי החיפוש פיתחו אלגוריתמים יותר ויותר מתוחכמים על מנת לנתח מאות פרמטרים עבור כל אתר, הן בתוכו ומחוצה לו. האלגוריתם של גוגל משתנה ומתעדכן מעת לעת, במטרה להביא למשתמש את התוצאות האיכותיות והרלוונטיות ביותר עבורו.

עבור בעלי אתרים, מנועי החיפוש הציבו וממשיכים להציב שאלה חשובה – איך הופכים את האתר לרלוונטי, עדכני ואיכותי, כך שיופיע כמה שיותר גבוה במנוע החיפוש? המדריך הבא ינסה לענות בדיוק על השאלה הזאת!

מושגים בסיסיים במנועי חיפוש

אז איך מנועי החיפוש עובדים בפן הטכני? ישנם כמה מושגים שחשוב להכיר כדי להבין את הבפנוכו של מנוע החיפוש – כלומר, מה קורה ברגע שאנחנו מחפשים ביטוי מסוים בגוגל? ישנם שלושה מושגים שחשוב להכיר:

הדבר הראשון שאנחנו עושים הוא מחקר מילות מפתח. מחקר מילות מפתח הוא השלב הבסיסי ביותר בהליך קידום אתרים אורגני, במהלכו אנחנו "שולפים" מילים, ביטויים ונושאים בהם יש להתמקד במטרה להגיע לקהל היעד המזוקק שלכם בצורה המדויקת ביותר. אנחנו מבצעים את המחקר במיומנות ובמקצועיות, באמצעות תוכנות ייעודיות. בסיום התהליך אנחנו מקבלים רשימת ביטויים מדויקת ללקוח הפוטנציאלי בכל אחד משלבי הרכישה שלו – כשהוא רק חוקר את התחום, כשהוא כבר יודע מה הוא רוצה, וכשהוא כבר מוכן לקנות.

מחקר מילות מפתח לוקח אותנו ישירות לשלב הבא – יצירת האסטרטגיה שלנו. אחרי שאיגדנו רשימת מילים וביטויים רלוונטיים הגיע הזמן להבין כיצד לבנות את פרויקט הקידום בצורה הנכונה ביותר. זה גם הזמן בו אנחנו מבינים כמה תנועה כל ביטוי יכול להכניס ויוצרים רשימת המלצות לביטויים עם הפוטנציאל הטוב ביותר.

המטרה העיקרית שלנו בהליך הקידום האורגני היא למקם את האתר שלכם כמה שיותר גבוה במנוע החיפוש של גוגל. איך עושים את זה? משכנעים את גוגל שהאתר שלכם הוא הרלוונטי ביותר עבור הביטוי שהמשתמש חיפש. ואיך עושים את זה? זה הזמן להכיר את הביטוי החשוב ביותר – אופטימיזציה למנועי חיפוש.

בשלב זה אנחנו עושים “מייקאובר” לכל אחד מעמודי האתר הקיימים, ומכווננים אותם לפי האסטרטגיה שבנינו ורשימת מילות המפתח שיצרנו, כך שגוגל יבין שמדובר על אתר רלוונטי. אנחנו משלבים את המילים והביטויים הרלוונטיים בתוך האתר, משפצים את התוכן, מוסיפים תגיות ונתוני מטא, יוצרים כותרות משנה, משדרגים את המהירות ועוד ועוד. חשוב להדגיש שאופטימיזציה למנועי חיפוש היא לא משהו שעושים פעם אחת בלבד; יש צורך לתחזק את העמודים כל הזמן כדי לשמור על רמת המיקום ולהמשיך להתקדם.

Template is not defined.

המטרה שלך הליך קידום האתרים היא להשפיע על הדירוג, כך שגוגל תשלוף את האתר שלכם במקומות הראשונים בביטויים הרלוונטים.

המונח SERP

זה הזמן להכיר עוד מונח בסיסי וחשוב מאוד – SERP, או Search Engine Results Pages, כלומר, אילו אלמנטים מופיעים בעמוד החיפוש של המשתמש. עמוד החיפוש מורכב מכמה דברים:

פרסומות ממומנות

בראש עמוד החיפוש נמצא פעמים רבות תוצאות ממומנות. אלו הן פרסומות, ולכן הן לא שייכות לאלגוריתם הדירוג של גוגל, אלא למערכת פרסום נפרדת.

תוצאות אורגניות

מתחת לתוצאות הממומנות, יהיו בכל עמוד כעשר תוצאות אורגניות – כלומר תוצאות שדורגו גבוה באלגוריתם החיפוש של גוגל, ונחשבות לתוצאות הרלוונטיות ביותר עבור המשתמש.

מעבר לשני האלמנטים הנ"ל, ישנם עוד כמה אלמנטים שעשויים להופיע בעמוד החיפוש, בהתאם לביטוי שהמשתמש חיפש. הנה כמה מהם:

תוצאות רכישה

לעתים, מעל התוצאות האורגניות יופיעו פרסומות עם תמונה וקישור לקניה. אלו יופיעו בעיקר אם חיפשתם מוצר מסוים (לדוגמה, טלפון סלולרי מדגם כלשהו). אלו הן פרסומות ממומנות. לרוב הן כוללות מידע כללי, תמונה, מחיר וביקורת בכוכבים.

אתרים פנימיים

אם משתמש חיפש אחר שם של אתר או מותג ספציפי, לרוב הוא יופיע ראשון ויכלול גם קישורים נוספים בתוך האתר, מתחת לקישור המרכזי, בשני טורים.

תמונות

אם המשתמש חיפש ביטוי מסוים, וגוגל מעריכה שהוא יקבל ערך באמצעות תמונה, תופיע שורה של תמונות. לחיצה על התמונות תוביל לעמוד חיפוש התמונות של גוגל.

תוצאה מקומית

אם הביטוי המחופש הוא בעל כוונה מקומית (למשל, ‘פיצה’), גוגל תציג מעל התוצאות האורגניות מספר לוקיישנים קרובים ורלוונטיים לחיפוש, כולל מפה, כתובת ומספר טלפון.

מידע חדשותי

אם הביטוי הוא עבור ידיעה חדשותית כלשהי, פעמים רבות יופיעו סיפורים חדשותיים רלוונטיים בתוך “תיבה” בראש העמוד.

טוויטים

עבור ביטויים מסוימים, גוגל תציג טוויטים (ציוצים) ישירות דרך ה-SERP, שמעורבבים עם התוצאות האורגניות.

ישנם אלמנטים נוספים שאתם עשויים למצוא בעמוד החיפוש ביניהם וידאו, שאלות שנשאלות הרבה, מאמרים מעמיקים ועוד.

SEO – מושגים טכניים

הרבה פעמים כשמקדמים אתר לוקחים בחשבון את התוכן באתר, הלינקים וההיבטים הויזואלים שלו – אבל ישנם הרבה נתונים טכניים שמשפיעים משמעותית על דירוג האתר וצריך להתייחס גם אליהם. הנה כמה מהמושגים החשובים ביותר שצריך להכיר:

HTTPS

אתם בטח מכירים את הביטוי “HTTPS” שנמצא בתחילתם של כתובות אינטרנט רבות. HTTPS הוא פרוטוקול תקשורת שנועד לאבטחת מידע. כשאנחנו מתחברים לעמוד שאינו מאובטח, התקשורת בין המחשב שלנו לבין השרת של העמוד פתוחה לכולם; לעומת זאת, כשהאתר מוסיף שכבת ביטחון, התקשורת בין המחשב שלנו לבין האתר מאובטחת – והעמוד מקבלת את התחילית HTTPS.

אבל ל-HTTPS אין השפעה רק על האבטחה של העמוד. HTTPS נחשב לאחד הפרמטרים שגוגל מסתכלת עליהם כשהיא מדרגת עמודים. אתר לא מאובטח, יזכה לדירוג נמוך יותר מאתר מאובטח. היום, גם הדפדפנים מודיעים למשתמש כשהוא נכנס לאתר שאינו מאובטח, ולכן עשו לעצמכם טובה וודאו שהאתר שלכם נמצא תחת HTTPS.

מהירות האתר

אף אחד לא אוהב להיכנס לאתר איטי ומסורבל, ומרבית המשתמשים מצפים שהאתר ייטען מהר מאוד – בפחות מ-2 שניות! לכן, אין זה מפתיע שמהירות האתר מהווה גם היא פרמטר חשוב באלגוריתם של גוגל. המהירות משפיעה גם על פרמטרים נוספים – אם האתר מהיר יותר, כך יש סיכוי גבוה יותר שהמשתמש ימשיך לגלוש באתר, יעבור לעמודים פנימיים נוספים ויבלה זמן באתר.

ניתן להשתמש באתרים המספקים מידע על מהירות האתר שלכם, ואף להשוות אותם עם האתרים המתחרים. במידה והאתר שלכם איטי, יש לבדוק מה גורם לזמן תגובה האיטי – יכולות להיות בעיות רבות הגורמות לכך.

מפת האתר

מפת האתר, או ה-sitemap, היא קובץ משמעותי שמסייע לגוגל לדרג את האתר. הקובץ הזה הוא מעין “מאחורי הקלעים”, של כל הלינקים בעמוד, והוא מספר לזחלן אילו עמודים הוא צריך לזחול, לאנדקס ולדרג. כמו כן, מפת האתר מונעת תקלות זחילה, מונעת פספוס של עמודים חשובים באתר, מסייעת לגוגל להבין אילו עמודים עודכנו לאחרונה, להבין תוכן של סרטונים וכן להבין באיזו תדירות יש לסרוק את האתר שלכם.

הפורמט הנפוץ ביותר ליצירת מפת אתר הוא קובץ sitemap.xml שנמצא בספריית השורש של האתר. הקובץ הזה חשוב ונחוץ, בעיקר באתרים גדולים אך לא רק.

כתובת URL

אחד האלמנטים החשובים ביותר שצריך להכיר בעולם ה-SEO הוא ה-URL על כל מרכיביו. כל כתובת URL מורכבת מחמישה אלמנטים:

 

  • הפרוטוקול: הפרוטוקול הוא HTTP א HTTPS, כשהאחרון הוא המאובטח והטוב ביותר. לאחר מכן מגיעים שני הסלאשים: HTTPS//
  • סאב-דומיין: לאחר מכן מגיע הסאב דומיין, והוא בדרך כלל www
  • שם הדומיין: הרכיב הבא הוא שם הדומיין עצמו. ככל ששם הדומיין מזכיר את הביטוי שחיפש המשתמש, כך יש לו יותר כוח בדירוג. לכן, מומלץ לבחור בדומיין הכולל מילות מפתח חשובות, אך עדיין לשמור עליו קצרצר וענייני.
  • טופ-לבל דומיין (הסיומת) – לבסוף מגיעה הסיומת, שיכולה להיות com, il, net וכדומה. 
  • Slug (עמודים פנימיים) – ארבעת הרכיבים הנ"ל מרכיבים את ה URL של עמוד הבית. כל עמוד פנימי באתר מורכב מהכתובת של עמוד הבית, ולאחר מכן סלאש ושמו של העמוד הפנימי. כך נוצרת הכתובת המדויקת של עמוד ספציפי בדומיין. גם רכיב זה חשוב ל-SEO, ויש להעניק לעמודים הפנימיים שמות רלוונטיים. 

 

ל-URL יש חשיבות גדולה להליך קידום אתרים, ולכן חשוב ליצור כתובת URL הממוקדת במילות מפתח רלוונטיות, אך עדיין קצרות וייחודיות. לעתים מדובר על אתגר של ממש. אם אתם משתמשים בכמה מילים ב-SLUG שלכם, הקפידו להשתמש במקפים או בקו תחתון. 

 

במקרה וישנם עמודים ישנים, או ששיניתם URL (מעשה שצריך להיעשות לאחר מחשבה) רצוי לוודא שהמשתמשים לא יגיעו לעמוד תקלה (404). השתדלו לסדר הכוונה אוטומטית מהעמוד הישן אל העמוד החדש. זה טוב גם למשתמשים, שמגיעים לעמוד החדש באופן אוטומטי, אך זה חשוב גם עבור מנועי החיפוש – שכן הערך והדירוג של העמוד הישן יועבר לכתובת החדשה. 

תוכן כפול

גוגל לא אוהבת תוכן מועתק – או יותר נכון לומר, גוגל אוהבת תוכן מקורי וייחודי. מבחינה טכנית, חשוב להבין כיצד תוכן כפול עלול לצוץ באתר שלכם ללא כוונה. הסיבה היא שאם אתם לא מבצעים קנוניזציה לאתר, יכולים להיות כמה URL לעמוד הראשי שלכם – למשל עם www ובלי www.

 

גוגל תראה כל כתובת URL כעמוד אחר לגמרי ולכן תקרא את התוכן כתוכן כפול. כמו כן, גוגל לא תבין לאיזו כתובת אתם מעדיפים לשלוח את המשתמשים. זה רק יילך ויחמיר אם הבעיה הזו תופיע בכל אחד מהעמודים באתר שלכם. הדרך הכי קלה להיפטר מהבעיה הזו היא לקבוע URL שהוא הגרסה ה"רשמית" של האתר, ולכוון מחדש (redirect) את כל כתובות הURL החלופיות לכתובת שהחלטתם.

נתונים מובנים

נתונים מובנים הם סקריפים שמסייעים למנועי החיפוש להבין ולפרש טוב יותר את המידע באתר שלכם, את המבנה שלו ואת המשמעות שלו. הנתונים האלו מורכבים מסימונים מוסכמים מסוימים (סוג של לקסיקון, אוצר מילים) שפועלים לפי כללים מוגדרים המסמנים את היחסים ביניהם וניתנים לקריאה על ידי מנועי החיפוש.

 

ישנם כמה סוגים של נתונים מובנים, כאשר הפופולרי ביותר הוא Schema.org, שיתוף פעולה בין גוגל, מייקרוסופט, יהאו! ו-Yandex. 

 

הסכמה מורכבת מתיוגים מוסכמים בעמוד ה-HTML, וניתן להוסיף אותם לסוגים רבים של מידע באתר – חוות דעת, מתכונים, אירועים, מוצרים, אנשים וכדומה. הסכמה עוזרת לגוגל לפרש את הפורמט ואת המהות של כל עמוד ועמוד. 

 

ניתן להוסיף סכמה בשתי דרכים – או דרך ידנית באמצעות microdata markup, כאשר מוסיפים את תגיות ה-HTML הרלוונטיות לאתר. האופציה השניה היא JSON-LD, אופציה אוטומטית ונקייה יותר.  כדי לבדוק את האתר שלכם, השתמשו ב-Structured Data Testing של גוגל שיבדוק טעויות או יישום לא נכון של סכמה באתר שלכם.

קוד סטטוס

אחד החלקים שחייבים להבין הוא קוד הסטטוס של עמוד. כל עמוד באתר מחזיר סטטוס לדפדפן או לזחלן. חלק מהקודים האלו יכולים להשפיע על ה-SEO, ולכן צריך להבין מה כל קוד אומר.

 

  • קוד 200: הקוד הזה הוא מצויין – הוא אומר שהכל בסדר, העמוד עובד כמו שצריך והזחלן הצליח לאנדקס את העמוד.
  • קוד 301: הקוד הזה אומר לזחלן או לדפדפן שהעמוד הועבר לכתובת חדשה באופן קבוע. הזחלן יאנדקס את העמוד החדש, וכל קישור שיגיע לעמוד הישן יועבר לעמוד החדש. הדפדפן יעביר מבקרים לעמוד החדש.
  • קוד 302: קוד כזה אומר לזחלן או לדפדפן שהעמוד הועבר באופן זמני. במקרה כזה, הזחלן ישמור על העמוד הזה מאונדקס ולינק לא יועבר לעמוד חדש. הדפדפן כן יעביר מבקרים לעמוד החדש.
  • קוד 404: קוד כזה אומר שהעמוד פשוט לא קיים. הזחלן יפסיק את האינדוקס של העמוד, והדפדפן יציג למשתמש "הדף לא נמצא".
  • קוד 500: שגיאה בשרת, דבר לא מזוהה על ידי הזחלן או הדפדפן. 
  • קוד 503: שגיאה זמנית, שמשדרת לזחלן ולמשתמשים שהם צריכים לחזור אחר כך.

 

בתחילת תהליך קידום האתר, יש לבדוק את הסטטוס של כל עמוד, ולבדוק שהעמודים לא מעלים שגיאה. ישנם כלים בהם ניתן להשתמש כדי לעשות זאת. 

כך תבדקו את האתר

ציינו הרבה דברים שצריך לעשות ולבדוק באתר שלכם, אבל איך עושים את זה? אז ישנם כמה כלים שיעזרו לכם במשימה הזאת:

 

  • כלי Inspect Element – זהו פיצ'ר שקיים בדפדפן כרום. ניתן להגיע לכל עמוד, ללחוץ על המקש הימני ולהקליק על Inspect. חלון יופיע ויאפשר לכם לחקור את הקוד של העמוד ולהבין מה קורה.
  • האתר Webpagetest.org – מאפשר לכם לבדוק את מהירות האתר שלכם (ושל המתחרים). 
  • כלי MozBar – זהו פלאגין שניתן להוריד לדפדפן. הפלגין מראה באופן אוטומטי את הדומיין ונותן לכם כלים לניתוח על העמוד.
  • כלי Screaming Frog – הכלי הזה עוצמתי מאוד. הוא למעשה זחלן בפני עצמו שיזחול באתר שלכם וידווח מידע חשוב אודות אלמנטים שונים של SEO. באמצעותו ניתן לבדוק קודי סטטוס לכל עמוד, לינקים פנימיים וכדומה.

 

בניית קישורים

באלגוריתם של גוגל, אחד הפרמטרים החשובים ביותר הוא הלינקים הנכנסים שמגיעים אל האתר שלכם. ככל שיש יותר לינקים שמקושרים לאתר שלכם, גוגל מבינה שמדובר על אתר עם תוכן בעל ערך. אבל זה לא מספיק שתהיה כמות גדולה של לינקים אל האתר שלכם; גוגל נותנת משקל גם לרלוונטיות של הלינק ולאיכותו.

האלגוריתם של גוגל מסתכל על האתר ממנו קיבלתם לינק, ומוודא שאכן יש קשר בין שני האתרים. כלומר, שאכן יש סיבה שמאותו אתר יגיע לינק אל האתר שלכם. לכן, גוגל מסתכלת על פרמטרים כמו הדף בו נמצא הקישור, תוכן הטקסט עליו מקליקים כדי להגיע לאתר, המיקום של הקישור בדף, האיכות והדירוג של האתר שמקשר אל האתר שלכם וכדומה.

בחלק הבא של המדריך נסביר לכם לעומק כיצד לבנות קישורים ולנתח אותם בצורה הטובה ביותר, שיביאו לכם כמה שיותר טראפיק.

טקסט עוגן

טקסט עוגן הוא אחד החלקים החשובים ביותר עבור לינקים. הטקסט הזה הוא למעשה הטקסט הלחיץ שמעביר לעמוד שלכם (לרוב, מדובר על טקסטים עם קו תחתון ובצבע שונה, בדרך כלל כחול). ישנם ארבעה סוגים של עוגנים:

 

  • ביטוי מדויק – ביטוי מדויק הוא טקסט לחיץ שמתאים בדיוק למילות המפתח שאתם מכוונים אליהן. כך, למשל, אם מדובר על אתר של קוסמטיקאית בתל-אביב, הטקסט שיקשר אל האתר שלכם יהיה: "קוסמטיקאית בתל-אביב". 
  • מותג – טקסט שהוא פשוט שם העסק שלכם. אם קוראים לעסק שלכם "ביוטי" הטקסט שיקשר אל האתר שלכם יהיה: "ביוטי". 
  • גנרי – טקסט גנרי כולל ביטויים שונים ומקובלים, כמו "לחץ כאן", "למידע נוסף", "לפרטים נוספים", "היכנסו לאתר" וכדומה. טקסט כזה לא רלוונטי וספציפי לאתר שלכם או לאתר ממנו הגיע הלינק. 
  • כתובת ערומה – במקרה כזה, הטקסט הוא הכתובת הספציפית של העמוד שלכם (www…).

 

אין טקסט אחד שהוא טוב יותר מהשני, אבל רצוי לערבב בין כל האופציות. יש לשים לב לא לקשר כל פעם את אותו ביטוי מדויק. אם גוגל תראה שישנם עשרות לינקים אל האתר שלכם תחת הכיתוב "קוסמטיקאית בתל-אביב", היא תתחיל לחשוד שמשהו לא טבעי.

לינקים רעים

באופן כללי, יותר ויותר לינקים אל האתר שלכם זה יותר טוב, אבל יש מקרים שעדיף להיזהר מאוד. לינקים רעים יכולים לפגוע באתר שלכם. אז מה הם הלינקים הרעים?

 

גוגל מעוניינת לראות לינקים אותנטיים וכנים. ברגע שאדם מסוים קונה לינקים ולא מרוויח אותם, וגוגל מגלה זאת, האתר יכול להיות מוחרם. מתי האתר מעלה חשד? אם, למשל, אתר של עסק מקומי מקבל כמות גדולה מאוד של לינקים מאתרים בשפה זרה; גם "קישורים הדדיים", כלומר – אני אקשר אליך ואתה תקשר אליי – יכולים להיות מסוכנים, בעיקר אם מרבית הלינקים שמגיעים לאתר שלכם הם כאלה. כך גם  לינקים אינסופיים שמגיעים מבלוגים מספימים, מתגובות או מפורומים. 

 

כשמדברים על לינקים, חשוב לזכור את המניע של גוגל – האלגוריתם של גוגל מחפש לינקים רלוונטיים, איכותיים, שיביאו ערך לגולש. כך גם אתם צריכים להתייחס ללינקים שמגיעים לאתר שלכם. אם יש לכם עסק לטיפוח ויופי, ולחבר הכי טוב שלכם יש מסעדה סינית, לבקש ממנו לינק לאתר שלכם זה פשוט לא רלוונטי!

 

מספר קטן של לינקים רעים לא יפגע בכם, אבל אם אחוז גבוה מהלינקים שמגיעים לאתר שלכם הם לינקים רעים, בגוגל ירימו גבה, ויחשבו שאתם מנסים לתמרן את האלגוריתם – ועדיף לא להתעסק עם גוגל. 

ניתוח לינקים

כשמתחילים את תהליך ה-SEO באתר, אחד הדברים הראשונים שצריך להסתכל עליהם הוא הלינקים הנכנסים, ולהבין אילו לינקים מגיעים לאתר שלכם ומאיפה. מדובר על תהליך ידני, אך ישנם כלים שיכולים לעזור לכם לעשות זאת במהירות. הכלים האלה (ביניהם Moz או Ahrefs) סורקים את האינטרנט ושולפים את רשימת הלינקים שמגיעים לאתר שלכם. הכלים האלו גם מסייעים להבין את האיכות של הלינק. שימו לב, כל כלי שונה זה מזה בפרמטרים שהוא שוקל ובדרך בה הוא סורק את האינטרנט, ולכן התוצאות יכולות להיות קצת שונות.

 

ניתן לבדוק גם את הלינקים של המתחרים שלכם, וכך לקבל תובנות לגבי הדרך שהמתחרים בונים את הלינקים שלהם ואולי אפילו לקבל הזדמנויות חדשות, ולנסות לקבל לינקים מאתרים נוספים.

בניית לינקים

ועכשיו הגענו לחלק החשוב ביותר של עולם הלינקים – בניית לינקים. מדובר על אחד החלקים הכי חשובים ב-SEO, ולכן צריך לקחת אותו ברצינות. תהליך בניית לינקים הוא התהליך שאתם מבצעים על מנת לקבל מאתרים אחרים לינקים איכותיים ורלוונטיים לאתר שלכם. זהו לא תהליך קל ופשוט, אבל הוא חשוב מאוד – כי כמו שכבר הזכרנו, מדובר על אחד החלקים הכי קריטיים באלגוריתם של גוגל.

 

כמובן, יש להתרחק מכל הלינקים הרעים שדיברנו עליהם – לקנות לינקים, לקבל לינקים מאתרים לא רלוונטיים, לינקים שמגיעים מתוך ספאם בבלוגים ופורומים וכדומה!

 

אז מאיפה מתחילים? קודם כל, בניתוח הלינקים (של הסעיף הקודם). ברגע שאתם מנתחים את לינקים שלכם ושל המתחרים, אתם יכולים לזהות הזדמנויות חדשות. לאחר מכן, יש לקחת בחשבון את התוכן באתר שלכם – איזה תוכן רלוונטי לקשר אליו לינקים? איזה מידע איכותי ובעל ערך אתם מציגים?

 

ברגע שיש לכם באתר תוכן מלא ערך – מדריכים חשובים, מאמרים מפורטים, אינפוגרפיקה, תמונות, סרטונים  – תתחילו לרוץ איתו ולנסות לקבל לינקים מאתרים המעוניינים בכך. זה הזמן לפנות אל האתרים הרלוונטיים ולהפיץ את התוכן הזה, ולקוות שהם מעוניינים ורואים ערך בתוכן. 

 

דרך נוספת היא למצוא אתרים שאולי הזכירו את העסק שלכם מסיבה כזו או אחרת, אבל לא הוסיפו לינק. ברגע שאתם מוצאים אזכורים כאלה, זה הזמן לפנות לאתר ולבקש לינק. כמו כן, חשבו על אתרים ועסקים שעשיתם איתם שיתוף פעולה, מקומות בהם התנדבתם כעסק, ירידים בהם הצגתם מוצרים וכדומה, ונסו לראות אם יש דרך לשלב לינק לאתר שלכם מתוך האתרים האלו. 

 

אסטרטגיה נוספת לקבל לינקים היא באמצעות "לינקים שבורים". הרבה פעמים אתרים חשובים ורלוונטיים מקשרים לאתרים אחרים שמקבילים לאתרים שלכם, אבל אותם אתרים אחרים כבר לא קיימים מסיבה כזו או אחרת. אם תמצאו לינקים כאלו, תוכלו ליצור תוכן דומה שצריך היה להופיע בלינק השבור, ליצור קשר עם האתר ולתת להם לינק לעמוד עם התוכן שזה הרגע בניתם.

 

שימו לב, לא מדובר פה על תהליך שעושים פעם אחת – כל הזמן צריך  ליצור תוכן חדש ורלוונטי ולחפש הזדמנויות חדשות ללינקים!

פרמטרים (סיגנלס) בעמוד

דיברנו על לינקים, פרמטר חשוב ללא כל ספק, אבל יש עוד פרמטר שאסור להתעלם ממנו – התוכן. התוכן באתר שלכם הוא אחד החלקים החשובים ביותר עבור האלגוריתם של גוגל, ויש לו משקל רב. לכן, יש להבין כיצד לכתוב תוכן טוב, ואיך לבצע לו אופטימיזציה.

לעומת החשיבה שהייתה בעבר, היום האלגוריתם של גוגל מתוחכם יותר, והוא לא מחפש רק מילות חיפוש רלוונטיות. האלגוריתם יכול להבין איזה תוכן הוא בעל ערך, רלוונטי ושימושי עבור המשתמש, ולכן גם אתם צריכים לספק תוכן רלוונטי ושימושי עבור המשתמשים שלכם – תוכן שהם באמת רוצים לקרוא.

אז איך עושים אופטימיזציה לעמודים באתר? המשיכו לקרוא, ותלמדו את הסודות של האלגוריתם של גוגל!

 

מחקר מילות מפתח

רגע לפני שמתחילים לעבוד על התוכן, חשוב להבין אילו ביטויים שרלוונטים לכם המשתמשים מחפשים. ברגע שיש לכם רשימה של מילות מפתח, ניתן להבין לאילו מהן אתם רוצים לכוון – אילו מילים הן בעלות המשקל הגבוה ביותר והרלוונטי ביותר אליכם. 

 

כמה חוקים כלליים בנוגע למחקר מילות מפתח:

  • ככל שהביטוי אליו תכוונו יהיה רחב יותר, כך גם התחרות תהייה גדולה יותר – אך מספר המשתמשים שיחפש את הביטוי יהיה גדול יותר. 
  • ככל שתצמצמו את הביטוי ותוסיפו לו מילים נוספות, כך מספר המשתמשים והתחרות ירדו – זה פחות או יותר המילים אליהן אתם רוצים לכוון. 
  • אם תכוונו לעבר ביטוי שאף אחד מעולם לא מחפש, זה לא ייתן לכם תועלת – אמנם התחרות תהייה מצומצמת, אך כך גם המשתמשים שמחפשים את הביטוי!

 

לגוגל יש כלי שיעזור לכם לבצע את המחקר הזה – Google Keyword Planner שנמצא בפאנל ה-AdWords. שם תוכלו לחפש ביטויים ולבדוק את נפח החיפוש. ישנם כלים נוספים שיעזרו לכם במחקר הזה.

 

ברגע שיש לכם רשימת מילים רלוונטית, מחולקת לפי נפח חיפוש ופוטנציאל, זה הזמן להתחיל לעבוד על התוכן באתר שלכם.

כתיבת תוכן

בעבר, כל מה שהיה צריך הוא לדחוף את מילות המפתח והביטויים כמה שיותר פעמים בעמוד ובאתר שלכם. אבל מאז גוגל החכימו והבינו שזו לא דרך חכמה לדרג אתרים, שכן בעלי אתרים היו "דוחסים" את המילים בלי היגיון. מאז, האלגוריתם הפך חכם יותר, והיום גוגל מחפשת עבור המשתמשים שלה תוכן בעל ערך, שאכן עונה על הדרישות והצרכים של המשתמשים.

 

לכן, היום כשחושבים על כתיבת תוכן, לא צריך לחשוב דרך מילות החיפוש שהמשתמש מקיש, אלא דרך הכוונה שעומדת מאחוריהן – מה המשתמש באמת מחפש? איזה תוכן יענה על השאלה שלו בצורה הטובה ביותר? 

 

זה לא אומר שצריך להשליך את רשימת המילים שמצאתם לפח. להפך. השתמשו ברשימת המילים הזו ונסו להבין איזה תוכן יענה על דרישת המשתמש שמחפש את אותן מילים. לאחר מכן מגיע השלב שבו אתם כותבים את התוכן עצמו – חשוב לשלב מספר פעמים את הביטויים הרלוונטיים, אך אל תציפו את העמוד בהם!

 

כשאתם כותבים, אל תחשבו על מילות המפתח – פשוט צרו את התוכן הטוב ביותר שאתם יכולים שעונה על דרישות המשתמש!

אלמנטים נוספים בעמוד

דיברנו על תוכן ועל מילות מפתח, אבל יש אלמנטים נוספים שכדאי לתת עליהם את הדעת בדפי האתר שלכם או בבלוג. הנה כמה מהחשובים שבהם:

 

  • תגית הכותרת – אם תסתכלו על הדפדפן שלכם ותראו את העמודים הפתוחים בדפדפן, תראו שלכל אחד מהם יש שם ייחודי המתאים לתוכן של העמוד. חשוב מאוד לבחור את השם הזה בקפידה – זה השם שיופיע בלינק הכחול בעמוד החיפוש. כתבו כותרת רלוונטית ומעניינת, והשתדלו לשלב את ביטוי המפתח המרכזי או גרסאות דומות שלו. 
  • הכותרת הראשית – הכותרת הראשית בעמוד (ה-H1) חשובה גם כן. הכותרת צריכה להיות רלוונטית ולתאר באמת מה הגולש ימצא בעמוד; כדאי לשלב את הביטוי מילות המפתח המרכזי בכותרת.
  • תיאור מטא – תיאור המטא הוא התיאור שיופיע בעמוד החיפוש של גוגל מתחת ללינק הכחול. חשוב שהתיאור הזה יהיה מושך ויכלול וריאציות של מילות המפתח. אמנם אין לו משקל באלגוריתם, אך הסיכוי שמשתמש ילחץ על הלינק בעמוד החיפוש יעלה ככל שהתיאור ידבר אליו יותר. 
  • תמונות – אם אתם מעלים תמונות לדף, כדאי ששם התמונה והתיאור יכללו את מילות המפתח.

SEO במובייל

היום, יותר ויותר אנשים מבצעים את הגלישה שלהם דרך הטלפון הסלולרי – למעשה, מרבית החיפושים בגוגל מתבצעים דרך הטלפון ולא דרך המחשב! לכן, חשוב להבין כיצד מבצעים SEO עבור טלפונים סלולריים.

אתם שואלים אולי מה ההבדל בין שני סוגי ה-SEO, ואכן, ישנם הרבה חלקים חופפים. אך במובייל יש כמה דברים נוספים שצריך לתת עליהם את הדעת, בעיקר כי SEO למובייל מתמקד בעיקר בחיפוש מקומי. אז מה חשוב להבין בכל הנוגע לSEO למובייל? אנחנו כאן כדי להסביר הכל!

 

אתרים רספונסיביים

כשאתם בונים ומעצבים אתר למובייל, יש לכם שלוש בחירות – שרת דינמי, דומיין נפרד או עיצוב רספונסיבי. נחקור עכשיו את שלוש הבחירות האלו כדי להבין את ההבדלים ביניהם:

 

  • שרת דינמי – במקרה כזה, השרת מבין באיזה מכשיר המשתמש עושה שימוש (מחשב, טאבלט, טלפון וכו') ומציג עבורו את הגרסה המתאימה ביותר של האתר שלכם מתוך כמה גרסאות שבניתם. לאתרים יש את אותו ה-URL, אך הקבצים המוצגים בעמוד יהיו שונים בהתאמה לסוג המכשיר. 
  • דומיין נפרד – אם החלטתם ללכת על דומיין נפרד, אתם למעשה בונים אתר שהוא נפרד לחלוטין מהאתר הרגיל שלכם, ויושב על סאב-דומיין שונה. 
  • עיצוב רספונסיבי – במקרה כזה, יש לכם אתר אחד בלבד, עם גרסה אחת בלבד לכל עמוד. קוד הCSS הרספונסיבי הופך את האתר שלכם לנגיש מכל פלטפורמה של המשתמש, והוא משתנה באופן אוטומטי בהתאם למכשיר. 
 

מומלץ לבחור בעיצוב רספונסיבי מסיבה אחת – שתי השיטות הראשונות הופכות את תהליך האופטימיזציה לקשה יותר, שכן כל פעולת אופטימיזציה שאתם מבצעים אתם צריכים לעשות מספר פעמים בכל אחת מהגרסאות של האתר שלכם. במקרה של עיצוב רספונסיבי, תהליך הSEO קל יותר שכן צריך לעשות את האופטימיזציה פעם אחת בלבד.

מהירות העמוד

ישנם כמה דברים חשובים בכל הקשור לSEO למובייל שצריך להסתכל עליהם, ובראש ובראשונה מדובר על מהירות העלאת העמוד. אתם צריכים לעשות הכל כדי להגביר את מהירות הטעינה של העמוד שלכם. שימו לב האם יש צורך בכל הרכיבים, התמונות, הסרטונים וכדומה בכל עמוד באתר – ככל שיהיו פחות רכיבים, כך העמוד ייטען מהר יותר.

 

תוכלו להשתמש בכלים למדידת מהירות העמוד שלכם ולהשוות עם מתחרים. שימו לב – מהירות טעינת העמוד במובייל שונה ממהירות טעינת העמוד בדסקטופ.

חווית משתמש

מעבר למהירות – שגם היא חלק בלתי נפרד מחווית המשתמש – יש עוד כמה דברים שצריך לשים לב אליהם בחווית המשתמש במובייל. הנה כמה מהפרמטרים העיקריים שצריך להתייחס אליהם בחווית המשתמש:

  • ניווט – שימו לב שקל לנווט באתר שלכם במובייל, שאין בעיה להגיע מעמוד לעמוד ובחזרה לעמוד הבית. 
  • הקלקה קלה – במובייל אין לנו עכבר, ולכן כל אלמנט באתר שלכם שדורש לחיצה צריך להיות נגיש, קל ולא קטן מדי. עשו הכל כדי שהמשתמש לא יצטרך להתאמץ באתר שלכם במובייל! 
  • יצירת קשר – בדקו שהדרך ליצור אתכם קשר היא קלה ומיידית, בלחיצת כפתור ובלי מאמץ מצד הלקוח.
  • פונט – שימו לב שהכתב גדול מספיק כך שיהיה קריא בקלות דרך המובייל.
  • טפסים קצרים – אם יש לכם באתר טופס למילוי, וודאו שהוא קצר ולעניין ואל תרבו בשאלות – במובייל הרבה יותר קשה לענות על טפסים ארוכים. 

פרמטרים נוספים באלגוריתם של גוגל

דיברנו על שני דברים מהותיים שצריך לקחת בחשבון בתהליך קידום האתר – לינקים ותוכן. אבל ישנם פרמטרים נוספים אותם גוגל לוקח בחשבון כדי לדרג עמודים, ובפרק הזה נציג חלק מהם. חשוב לזכור שתהליך SEO מוצלח מתבצע כאשר נוגעים ביותר ויותר פרמטרים ומבצעים אופטימיזציה כל הזמן!

הנה כמה מהפקטורים המהותיים הנוספים:

 

  • חיפוש של מותג – ככל שיותר משתמשים מחפשים את שם המותג באופן ספציפי, כך גוגל מבין שמדובר על מותג מהותי ופופולרי – ומקדם את העמוד. 
  • מדד ה-CTR – ככל שיותר משתמשים מקליקים על הלינק לאתר שלכם בעמוד החיפוש, כך הדירוג שלכם עולה – לפחות באופן זמני.
  • עסקים מקומיים – אם העסק שלכם הוא עסק פיזי, כמו חנות, האתר שלכם עשוי להופיע בתיבת העסקים שגוגל מציגה בחיפושים מסוימים. ככל שיותר משתמשים יבצעו אינטראקציה עם המידע שבתיבה – כמו המפה, מספר הטלפון, האתר שלכם וכדומה – כך הדירוג עשוי לעלות!

 

הפרמטרים האלו אמנם תלויים בעיקר במשתמש עצמו, אבל ככל שתקפידו על SEO איכותי, תבצעו אופטימיזציה באופן תדיר ותקדמו את האתר שלכם, כך גם יותר משתמשים יגיעו לאתר, והדירוג יעלה.

SEO בינלאומי

אם העסק שלכם נותן שירות גם ללקוחות בינלאומיים, או מספק תוכן בשפות שונות, תהליך ה-SEO יכול להיות מורכב יותר. במקרים כאלו, האלגוריתם של גוגל צריך לזהות אילו חלקים מהאתר שלכם מתאמים ללוקיישן או לשפה שהמשתמש מחפש.

כשקהל היעד שלכם כולל גם לקוחות מחו"ל, אתם חייבים להפוך את האתר שלכם לנוח ככל האפשר עבור האלגוריתם של גוגל (וכמובן, עבור קהל הלקוחות שלכם). יש כמה דברים שצריך לקחת בחשבון:

 

  • לעולם אל תסמכו על גוגל טרנסלייט לתרגום האתר. זה יכול לגרום לחווית משתמש נוראית
  • אל תערבבו בין כמה שפות בעמוד, שכן זה יכול לבלבל את האלגוריתם שלא יבין מה קורה בעמוד (מומלץ לבנות עמודים שונים בשפות שונות).
  • נסו למצוא שרת במדינת היעד, כך שכתובת ה-IP תהייה מזוהה עם המדינה. 
  • שימו לב לשלב תוכן מקומי רלוונטי – למשל, מחירים במטבע של מדינת היעד 
  • תצטרכו לשדרג גם את תהליך בניית הקישורים שלכם, כך שגם אתרים ממדינת היעד יקשרו אל האתר שלכם.

 

אין ספק שSEO בינלאומי דורש עבודה קשה יותר, אך הוא גם חשוב מאוד לעסקים הרלוונטיים – כדי לבלוט באוקיינוס העולמי, צריך להקדיש את הזמן והמשאבים הראויים!

SEO מקומי

לגוגל יש אלגוריתם נפרד עבור תוצאות מקומיות, ולכן SEO מקומי הוא שונה מה-SEO הרגיל. כשבגוגל חושבים שהמשתמש זקוק לתוצאות מקומיות הקרובות אליו ונמצאות בסביבתו, מופעל האלגוריתם הזה. לכן, בכל הנוגע לSEO מקומי, אתם צריכים לבצע אופטימיזציה לאתר שלכם כך שתופיעו בחיפושים הקשורים למיקום גיאוגרפי מדויק. SEO מקומי הוא פשוט יותר לביצוע, שכן התחרות הרבה יותר נמוכה – אתם מתמודדים רק מול העסקים הקרובים אליכם!

בכל פעם שמשתמש מקיש ביטוי שמשתמע ממנו שהוא מחפש משהו בסביבתו – בין אם זה קוסמטיקאית ובין אם זה משלוח סושי – גוגל מציגה עבורו רשימה של המיקומים הקרובים ביותר אליו. הרשימה הזו משתנה כתלות במיקום הספציפי שלו. כך, למשל, אם מדובר על קוסמטיקאית בחיפה, אתם רוצים שבכל פעם שמשתמש נמצא באזור שלכם ומחפש "קוסמטיקאית" אתם תופיעו בתוצאות הראשונות.

תהליך של SEO מקומי הוא רלוונטי רק אם הוא רלוונטי עבור העסק שלכם – אם העסק שלכם הוא חנות פיזית, מסעדה, שירות שנמצא במקום מסוים וכדומה. אם זה לא רלוונטי אליכם, או אם העסק שלכם הוא דיגיטלי, אין צורך בתהליך הזה.

 

לינקים מקומיים

כמו ב-SEO רגיל, גם כאן לינקים משחקים תפקיד חשוב מאוד  – אבל הפוקוס שלהם משתנה. במקרה הזה, אין צורך במאות לינקים לאתר שלכם, אבל מהות הלינקים היא החשובה – אתם צריכים כמה שיותר לינקים מתוך אתרים מקומיים ועסקים מקומיים אחרים. בשונה מSEO רגיל, אז אתם צריכים להיזהר מלינקים מתוך אתרים קטנים שלא רלוונטיים אליכם, פה אתם צריכים להשתמש בכל אתר שקשור בסביבה שלכם – זה יכול להיות האתר של היישוב, האתר של העיתון העירוני, האתר של המרכז המסחרי וכדומה.

 

כדי לבנות לינקים חכמים, נסו להשתמש במערכות היחסים שבניתם עם הסביבה שלכם ועם עסקים בסביבתכם, ועם עסקים אחרים בקהילה. הרבה יותר קל להשיג לינק ממישהו שאתם כבר מכירים! במקרים בו זה אפשרי, בקשו גם לשים את הכתובת והטלפון שלכם, דבר שיכול לסייע מאוד לSEO מקומי.

תוכן מקומי

במקרה של תוכן, עליכם לחשוב על תוכן רלוונטי (בדיוק כמו SEO רגיל), אך להוסיף לו תיבול של מקומיות! לכן, זה לא מספיק רק לכוון לעבר ביטוי מסוים, אלא גם עבור המיקום הרלוונטי. הנה כמה טיפים טובים:

  • שלבו את שם העיר או המיקום בכותרות, בתגית הכותרת, בטקסט של התמונה ואפילו ב-URL.
  • כשאתם כותבים תוכן, דברו גם על האזור המקומי, מה קורה בקהילה, פסטיבלים וירידים רלוונטיים ונסו לקשר את אופי העסק שלכם למיקום
  • בראש ובראשונה, התמקדו בעיר שלכם. רק אחר כך פנו לערים הסובבות – יהיה לכם הרבה יותר קשה לעשות SEO מקומי בעיר שהיא לא שלכם.

  • פרמטרים נוספים לSEO מקומי

  • קירבה – ככל שאתם יותר קרובים למשתמש שחיפש את השירות שלכם, כך הסיכוי שתופיעו הוא גבוה יותר
  • הכלי Google My Business – כלי נוסף שצריך לקחת בחשבון, ויוצר פרופיל עבור העסק שלכם. חשוב לוודא שהמיקום וכל המידע עליכם הוא נכון ומדויק. 

ביקורות – ביקורות הן חשובות מאוד באלגוריתם המקומי. הביקורות מופיעות בתיבת העסקים בעמוד החיפוש. שימו לב שיש לכם ביקורות טובות בגוגל, וכן גם בפייסבוק וברשתות החברתיות האחרות – גוגל לוקחת בחשבון גם אותן. כדאי גם להגיב לביקורות בצורה נאותה ומכובדת.