מחקר מילות מפתח

אחד החלקים המהותיים והבסיסיים בתהליך קידום האתרים הוא מחקר מילות המפתח. המטרה של המחקר היא למצוא אילו מילים וביטויים שהכי רלוונטיים לעסק שלכם משתמשים מחפשים במנוע החיפוש ולבנות על גבם את כל אסטרטגיית ה-SEO – בין אם זה בכתיבת התוכן או באופטימיזציה של האתר והקישורים. מבלי שמבצעים מחקר נכון ומעמיק, כל התהליך עלול לרדת לטמיון, או לפחות לא לממש את מלוא הפוטנציאל שלו.

בעבר, האלגוריתם של גוגל לא היה כל כך מתוחכם, והיה מספיק לדחוס כמה שיותר ביטויים מדויקים לתוך העמוד על מנת שהוא יופיע גבוה בדירוג של גוגל. היום האלגוריתם הרבה יותר מתוחכם, ולכן צריך ללכת מעבר לביטויים עצמם – צריך לנסות להבין מה המשתמש רוצה למצוא כשהוא מקיש את הביטוי המסוים. לאיזה תוכן הוא זקוק? מה ייתן לו ערך? מטרת מחקר מילות מפתח הוא להבין מה הלקוחות שלכם מחפשים!

אז איך עושים מחקר מילות מפתח מעמיק ומקיף? אנחנו כאן כדי לעזור עם המדריך הבא.

שלב ראשון – הכירו את העסק שלכם ואת קהל הלקוחות

מעבר לחיפוש האקטיבי של מילות המפתח, אתם צריכים קודם כל להבין את העסק שלכם על בוריו. מה חשוב בעסק? מה מניע את העסק? מהן מטרות העסק? ויותר מזה – מי קהל היעד? מה חשוב לקהל היעד? מה הם הצרכים של קהל היעד? מה הבעיות של קהל היעד שאתם פותרים? מה הכי חשוב להם? אתם צריכים להכיר היטב את קהל הלקוחות והלקוחות הפוטנציאליים שלכם. ערכו רשימה של כל הדברים האלו. היא תשמש אתכם בהמשך.

שלב שני – הכוונה מאחורי הביטוי

כמו שכבר אמרנו, היום כשגוגל מדרגת את האתרים בעמוד החיפוש, היא מחפשת הרבה מעבר להופעה דחוסה של הביטוי המדויק באתר. היא מחפשת לספק למשתמש את האתרים שהכי עונים על הכוונה שלו. לכן, גוגל מנסה לפרש את כוונת המשתמש, ולהציג את הדירוג המתאים ביותר עבורו.

לפי גוגל, ישנו ארבע כוונות גדולות אפשריות בחיפושים של משתמש:

לדעת – פעמים רבות, משתמש רוצה לדעת משהו מסוים – הוא מחפש אחר פיסת מידע. זה יכול להיות איפה נמצאת הכנסת, כמה קלוריות יש בתפוח אדמה או מי צייר את המונה ליזה.
כוונה עסקית – גוגל מבינה אם המשתמש מחפש לקנות משהו, להירשם למשהו, להזמין מלון או טיסה וכדומה, ומציעה את התוצאות הרלוונטיות.
אתר מסוים – משתמש יכול לחפש אחר אתר ספציפי, או דף מסוים בתוך אתר ספציפי.
לבקר – פעמים רבות אנשים מחפשים מקומות שקרובים אליהם – למשל, משתמש עשוי לחפש ‘פיצה’, כדי להבין איפה הפיצריות הכי קרובות ולהגיע אליהן.
ברגע שמתחילים לאגד רשימה של מילות מפתח, אפשר לבחון את הביטויים בגוגל ולהבין איך גוגל מפרשת אותן – פשוט גגלו את הביטויים, ובדקו מה גוגל מציעה כתוצאה! הפעולה הזו תעזור לכם להבין איך להגיע למשתמש בצורה הנכונה ביותר כדי לקלוע לכוונה שלו בביטויים שהוא מחפש.

שלב שלישי – צרו את הרשימה

ועכשיו הגענו לחלק הפרקטי ביותר – בניית רשימת המילים שלכם! כך תעשו את זה נכון:

ערכו רשימה של הנושאים הרלוונטיים ביותר בעסק – גם מה רלוונטי לעסק וגם מה רלוונטי לקהל היעד (לפי מה שעשיתם בשלב הראשון). אגדו את הנושאים האלו לתוך קטגוריות, כך שרעיונות דומים יהיו מקובצים ביחד. בשלב הבא, סדרו את הקטגוריות לפי סדר עדיפויות.
אחרי שיש לכם קטגוריות מסודרות וממוינות, זה הזמן למלא כל קטגוריה עם ביטויים ומילות מפתח. פשוט זרקו על הדף כל מה שעולה על דעתכם שהמשתמש עשוי לחפש! אחר כך יגיע שלב הסינון.
אם האתר שלכם נמצא באוויר כבר תקופה, כדאי להבין באילו דירוגים הוא כבר מופיע. את הבדיקה הזו ניתן לבצע דרך מנוע החיפוש של Google Analytics. באותה פלטפורמה, כדאי לבדוק באילו דירוגים המתחרים שלכם מופיעים; זה הזמן לבדוק את הביטויים האלו ולהשתמש בהם בעצמכם (עוד על זה בשלב הבא!)
השתמשו בכלים למחקר מילות מפתח כדי למצוא ביטויים נוספים. ישנו כלי כזה של גוגל – ה-Google Keyword Planner, מהכלים הפופולריים ביותר. בכלי הזה ניתן להוסיף מילות מפתח והמערכת תציע לכם הצעות נוספות לביטויים. היא כוללת גם סטטיסטיקות, נפח חיפוש, מספר החיפושים הממוצע ונתונים נוספים.
אחרי שיש לכם רשימה ארוכה של מילים וביטויים, זה הזמן להבין מה חשוב ומה לא. בדרך כלל, הביטויים מתחלקים לשניים – ביטויים רחבים עם נפח חיפוש גדול מאוד ותחרות גדולה וצפופה; בדרך כלל הם ביטויים קצרים (לדוגמה, “פיצה”). ככל שהביטוי מתארך והופך ספציפי יותר, כך נפח החיפוש יורד משמעותית, אך גם התחרות. (לדוגמה, “פיצה מחמצת באזור זכרון יעקב”).

כשאתם מחליטים על אילו ביטויים ללכת, חשוב למצוא את נקודת האמצע – מצד אחד, לא ללכת לביטויים הרחבים כי התחרות שם תהיה גדולה וקשה; מצד שני, אל תלכו על ביטויים נישתיים מדי, כי כמות המשתמשים היא נמוכה. יש למצוא את קו האמצע. שימו לב, ככל שהמשתמש מחפש ביטוי ספציפי יותר, כך הסיכוי שהוא אכן מוכן לרכוש ומבין מה הוא מחפש גדול יותר!

כלי מחקר מילות המפתח של גוגל יעזור לכם להבין איפה יש לכם הכי הרבה פוטנציאל להצליח, ולכן חשוב להבין אותו לעומק. ישנם כלים נוספים שיכולים לעזור לכם במשימה. ברגע שהחלטתם אחר אילו ביטויים אתם מתכוונים לכוון, הם יהפכו להיות הבסיס של אסטרטגיית הSEO שלכם!

שלב רביעי – בדקו את המתחרים

כמו שאתם יודעים, תמיד טוב להכיר את האויב – או במקרה הזה, את המתחרים שלכם. בדיקה של המתחרים היא טקטיקה טובה מאוד באסטרטגיית SEO. דרך המתחרים ניתן להבין מה עובד טוב יותר, מה עובד פחות, איפה הם מצליחים ואיפה לא, איפה הם שמים את הדגש ואיפה הם לא כל כך נמצאים.

באמצעות כלים של מחקר מילים, תוכלו לספק את הכתובת של אתר התחרות ולהבין אילו מילים מדורגות אצלו הכי גבוה ואיפה הוא מצליח יותר. אם יש ביטוי אחד שהם משתמשים בו הרבה, סביר להניח שהוא מצליח להם והם מטפחים אותו.

אם המתחרים שלכם משתמשים בGoogle Ads, כלומר משלמים על מנת להופיע בגוגל בקטגוריית התוצאות הממומנות, שימו לב אילו מילים הם מטרגטים. גם אם אתם עצמכם לא מעוניינים בפרסום ממומן, זה טוב להבין עבור אילו ביטויים הם מוכנים לשלם כסף.

כדאי לחקור גם את הלינקים באתר שלהם – האם יש להם באתר הרבה לינקים פנימיים לעמוד אחד מסוים? יכול להיות שהעמוד הזה הוא עמוד העוגן שלהם, ובו יש מילות מפתח הטובות ביותר. זה הזמן שלכם לבנות עמוד דומה גם באתר שלכם, ולעשות אותו טוב יותר!

כדי לחפור עמוק יותר, כדאי לבדוק את האלמנטים שהם עושים בשביל אופטימיזציה – איך נראה תגית ה-H1 שלהם, מה הם כותבים בתיאור התמונה, האם הם משתמשים בסכמה, איך נראה התוכן שלהם, איך בנויים העמודים וכדומה.

שלב חמישי – זה הזמן ליצור תוכן!

זהו, עכשיו חקר מילות המפתח שלכם נגמר, וזה הזמן לעבור לתוכן! אחרי שהרכבתם רשימה אחת על פי כל השלבים הנ”ל, זה הזמן לפעול על פיה. אם האתר שלכם חדש, זה יהיה קל יותר – עליכם לבנות את התוכן לפי הרשימה. אם מדובר על אתר קיים, זה קצת יותר מאתגר, כי יהיה עליכם לעשות אופטימיזציה לכל העמודים באתר לפי רשימת המילים שבניתם.

כך או כך, עכשיו זה השלב לבנות עמודים באתר על בסיס מילות המפתח. זה הזמן לחזור לשלבים הראשונים, ולזכור את הקטגוריות שקיבצתם. חשבו על התוכן שניתן להפיק מהם, ושלבו את מילות המפתח ואת הביטויים הרלוונטים. איך צורך לחזור על אותו הביטוי שוב ושוב, אלא שלבו את הביטויים באופן טבעי. גוגל כבר תבין אתכם. העמודים האלו הם עמודי הבסיס של האתר, עם המידע הרחב ביותר.

אחרי שבניתם כמה עמודים חשובים ואיכותיים המכווניים לביטויים ולקונספטים החשובים ביותר, זה הזמן לכתוב עמודים מפורטים יותר, ושם תתמקדו בביטויים המצומצמים שמצאתם. השלב הבא יהיה לבנות עמודים ספציפיים מאוד, עם מידע ספציפי מאוד. שימו לב לשלב בכל עמוד רכיבים נוספים – כמו גרפיקות, תמונות, סרטונים וכדומה.

אחרי שיש לכם תוכן, זה הזמן לעקוב אחריו, להבין מה עובד ומה לא ולהיות תמיד עם אצבע על הדופק. השתמשו בכלים של אנליטיקס כדי להבין את הצלחת התוכן ואת הדירוג שלכם.

עבודת SEO לעולם לא נגמרת – עליכם לבדוק את העמודים כל הזמן, ולבצע אופטימיזציה בעקבות התוצאות. אם עמוד אחד מצליח במיוחד, צרו עמודים נוספים עם תוכן דומה! וכמובן, גם את חקר מילות המפתח מומלץ לחדש מפעם לפעם, ולראות אם יש הזדמנויות חדשות שצצו עם הזמן.